diciembre 12, 2019

«Lo importante es un texto escrito para el lector de forma natural. Un texto artificial basado en SEO puede tener una excelente posición, pero no traerá el resultado esperado con tu buyer persona»


Gabriela Muente (@gabriela_muente)
«Textos digitales: conoce sus características y cómo explorarlos en tu estrategia de Marketing»
Blog de Rock Content (@rockcontent_es) (@rockcontent)



Foto de fauxels en Pexels.


«La transformación digital ha invadido todos los sectores y ha permitido la diversificación de algunos conceptos y rutinas a las que antes estábamos acostumbrados.

»Estos cambios han influenciado la forma como consumimos información. Un reflejo de esto son los textos online, que con sus peculiaridades enriquecen la lectura hoy en día.

»Aprende más sobre los textos digitales y descubre todas esas características que los hacen tan especiales.


»¿Qué son los textos digitales?

»Resumidamente podemos decir que los textos digitales son contenidos escritos y difundidos en el ambiente digital con la finalidad de informar, comunicar, expresar o promocionar.

»Están dirigidos a un público más segmentado, independientemente de su ubicación geográfica, ya que el lector puede estar en cualquier lugar del mundo, dado que utilizan Internet como medio de circulación.

»Aparentemente la diferencia entre los textos digitales y los textos tradicionales es solamente el medio que utilizan para su diseminación. Sin embargo, detrás de ellos hay muchos más recursos para que su alcance sea cada vez mayor.

»Veamos ahora cuáles son estas características que los hacen tan especiales y que los diferencian de los textos tradicionales.


»¿Cuáles son las características de los textos digitales?

»Los textos varían según el soporte que utilizan, por tanto, los textos digitales tienen algunas características propias que mencionaremos a seguir.

»Personalización

»Una de las características de los textos digitales es la personalización. Para que un texto digital alcance realmente a su público debe estar personalizado y un buen productor de contenido debe tener esto siempre en mente.

»Es necesario escribirle directamente a la buyer persona, abordando sus necesidades y dolores y utilizando un vocabulario con el que se identifique. Solo de esta forma se le podrá alcanzar realmente.

»Conectividad

»Un texto digital puede llegar a cualquier parte del mundo en solo algunos segundos.

»Puede ser accedido desde diversos tipos de dispositivos con conexión a Internet, incluso pueden descargarse para un consumo posterior.

»El texto digital puede distribuirse de varias formas, directas e indirectas, de forma masiva o personal, y de manera continua, sin límite de tiempo ni espacio.

»Hipertextualidad

»Otra de las características, exclusivas de este tipo de texto, es su hipertextualidad.

»Un texto digital puede llevarte a otro y, este, a otro y así sucesivamente. Los hipertextos permiten esta conexión entre los contenidos, que ayudan a tener un entendimiento mucho mayor del asunto que se está consultando.

»El lector puede profundizarse en el tema, sin límites, gracias a este recurso e incluso descubrir nuevas vertientes del asunto abordado.

»Interactividad y socialización

»El texto digital está presente en blogs, páginas de Internet, redes sociales, emails, entre otros. Y la interacción se manifiesta en todas ellas.

»Ya sea con un comentario en un post, un feedback en las redes sociales o una simple respuesta de un email.

»La interactividad está presente en todos los textos digitales, incluso en las preguntas retóricas que muchas veces encontramos dentro de un contenido online.

»Multimedia

»Los textos digitales, para facilitar su consumo, vienen acompañados de diversos recursos multimedia, ya sean simples emojis, imágenes, infografías, vídeos e incluso audios.

»Todo para dejar una lectura mucho más dinámica.

»Actualización constante

»Otra característica importante de los textos online es su actualización constante.

»Todo en el medio digital es bastante dinámico, por tanto, los textos también tienen esta particularidad.

»Para que un texto continúe vigente a pesar del pasar del tiempo es necesario que sea actualizado cuando haya la necesidad.

»Los Content Managers de las empresas saben de la importancia de esto, tanto para el usuario como para los motores de búsqueda, por lo que actualizan sus textos constantemente para que cumplan su papel en la estrategia de contenidos».


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diciembre 11, 2019

«Rakuten kobo lanza una plataforma de autopublicación de audiolibros»


Marimar Jiménez (@marimarjimenez)
Cinco Días (@CincoDiascom)



«El negocio de los audiolibros está subiendo en España y en todo el mundo. Solo en EE UU genera unos ingresos próximos a los 3.000 millones de dólares al año. Aprovechando su tirón, Rakuten Kobo [@kobo], unidad de negocio de la japonesa Rakuten, ha anunciado este martes el lanzamiento de una novedad en su plataforma de autopublicación Kobo Writing Life (KWL). A partir de ahora, los autores autopublicados podrán subir, promover y vender audiolibros e ebooks utilizando “un sencillo panel de control”.

»La plataforma se está probando, de momento, en su versión beta, pero, según la compañía, estará muy pronto disponible en todas las cuentas. Las capacidades de audiolibros están ya disponibles tanto en inglés como en español, y estarán en otros idiomas a finales de este año. La compañía ha señalado que, a diferencia de otras plataformas, KWL no exige que los autores ni editores independientes estén sujetos a un contrato de exclusividad. Rakuten compite en este mercado con Amazon (que tiene su servicio de suscripción Audible) y la sueca Storytel, entre otras.

»La firma, que selló hace tiempo una alianza con Fnac para el mercado del libro digital, ha explicado que actualmente en Norteamérica, uno de cada cuatro ebooks que venden es de un autor autopublicado. “Podríamos decir que Kobo Writing Life es, de entre todos los editores del mundo, nuestro mayor editor”, ha dicho Pieter Swinkels, Content Director de Rakuten Kobo, que dirige la división de KWL. El directivo defiende que ningún otro servicio global dispone de un mismo panel de control para la gestión sencilla de las subidas y las ventas de libros electrónicos y audiolibros. En España, el crecimiento interanual de la plataforma fue de un 65% entre 2016 y 2018.

»“Estamos encantados de poder facilitar a los autores y editores independientes la divulgación de sus libros también en formato audiolibro para que así puedan llegar a más lectores”, ha añadido Swinkels. Según Rakuten Kobo, hasta ahora, la carga y distribución de audiolibros en una plataforma de ventas era un proceso complejo, especialmente si los autores y editores independientes querían vender internacionalmente y en diferentes divisas. “Nuestra plataforma de autoedición es ahora una ventana única para los autores y editores independientes que venden contenido digital en cualquier parte del mundo”, ha remarcado la empresa».


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« Baromètre numérique 2019 : le smartphone, roi des objets connectés pour les Français, détrône l'ordinateur pour accéder à internet »



Selectra (@Selectra_Info)



« L'enquête du baromètre du numérique 2019 est une étude annuelle menée par l'ARCEP (l'Autorité de régulation des communications électroniques et des Postes) [@Arcep], en partenariat avec le Conseil Général de l'Economie (CGE) et l'Agence du Numérique, qui s'intéresse à la diffusion des appareils numériques et à l'évolution de leur utilisation en France.

» Le smartphone conforte sa position d'appareil privilégié par les Français pour se connecter à internet en gagnant la majorité avec 51% des sondés déclarant l'utiliser pour surfer sur le web. L'ordinateur est désormais second avec 31% (la tablette représente seulement 6%). Ces données prolongent la tendance observée depuis 2017 où le smartphone était déjà l'appareil le plus plébiscité par les Français comme moyen d'accès à internet. 77% des Français possèdent d'ailleurs un smartphone et 94% de ceux-ci l'utilisent quotidiennement.

» À titre de comparaison, les équipements émergents concernent seulement une petite partie de la population. 16% des Français sont ainsi équipés d'un appareil connecté et 9% disposent d'une enceinte connectée avec un assistant vocal comme Alexa d'Amazon.

» Cette prépondérance du smartphone dans les usages s'explique aussi par la montée de l'utilisation des applications mobile de communication. Depuis 2018, les usages de celles-ci ont encore augmenté avec 62% des Français utilisant des applications de messagerie instantanée (contre 53% en 2018) et 51% utilisant ces mêmes applications comme Messenger ou Whatsapp pour réaliser des appels (contre 40% en 2018).

» L'ARCEP estime cependant que les smartphones contraignent les utilisateurs, notamment à utiliser les navigateurs pré-installés par exemple :

» _ Seulement moins de 20% des internautes utilisent un autre navigateur que celui pré-installé et 66% n'en ont jamais essayé un autre

» _ Les 30% des sondés qui ont testé un autre navigateur sont en revanche 55% à en changer



» Intégration et liens sociaux : l'accès à internet une condition sine qua non de la vie sociale ?

» C'est en tout cas ce que semble penser la majorité des Français puisque 68% (en hausse de 14% en 10 ans) d'entre eux considèrent que disposer d'un accès à internet est désormais important pour se sentir intégré dans la société. Les Français utilisent de plus en plus internet comme un vecteur de lien social comme en attestent ces statistiques :

» _ 51% des Français ont réussi à retrouver d'anciennes connaissances grâce à internet (une hausse de 11% depuis 2014).

» _ 44% des Français ont aussi rencontré de nouvelles personnes grâce au web soit une hausse de 17% par rapport à 2014.

» _ 15% des Français ont noué des relations amoureuses sur internet soit 5% de plus qu'en 2014.


» Dans leur majorité, les Français semblent considérer l'impact d'internet sur leur vie comme quelque chose de positif. En effet, 63% de ceux-ci estiment que le web a un impact positif sur leur vie personnelle et 71% considèrent aussi cet effet comme positif dans leur vie professionnelle ».


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diciembre 10, 2019

«La experiencia de un bibliófilo. La novela del buscador de libros, ensayo de Juan Bonilla»


José Antonio Sau
La Opinión de Málaga (@opiniondemalaga)



Foto del blog Crisis de papel.


«En el ensayo La novela de un buscador de libros, Juan Bonilla nos aclara entre la bibliofilía que busca de forma constante libros por el placer de leerlos y la bibliomanía o búsqueda de primeras ediciones o libros prácticamente inencontrables.

»La Fundación José Manuel Lara acaba de publicar La novela del buscador de libros, del gran cuentista, periodista, poeta y novelista jerezano Juan Bonilla, uno de los referentes literarios indudables de la España literaria de finales del siglo XX y principios del XXI.

»El libro es un ensayo apasionante sobre la bibliomanía, que no bibliofilia o coleccionismo. El primero busca de forma incansable libros sólo por el placer de tenerlos y leerlos, habitualmente estos pasan a formar parte de su biblioteca, se agolpan en sillas, mesas o estanterías de una forma desordenada aunque el orden, de cualquier forma, está en la cabeza del bibliómano.

»El segundo une a esta cualidad la búsqueda de primeras ediciones o libros prácticamente inencontrables. El coleccionista simplemente busca completar colecciones. De hecho, su autor ha dicho que, cuando estaba a punto de completar una colección, lo dejaba, ironizando así sobre la propia materia de su ensayo.

»Juan Bonilla es un bibliómano y esa experiencia es la que cuenta en este libro. En una reciente visita a Málaga, el escritor, exeditor y periodista contó que un amigo no le puede decir que está buscando un libro, porque él se lo toma como reto personal y acaba encontrándolo, por muy antiguo o difícil que sea la tarea, ya sea a través de la red o en diferentes librerías de Sevilla, la ciudad donde vive, o del mundo. Él, de hecho, dice que tiene entre 8.000 y 20.000 libros».


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«That Didones represent a break from design homogeneity right now doesn’t mean that we might not face a new, Didone-centered homogeneity in ten years or so. It’s too early to tell what the visual language of the 2020s will look like more broadly, whether it will resemble the 2010s but with different typography, or if the Didones will helm an entirely new style»


Rachel Hawley (@boughsofhawley)
«Here's the typography of the next decade. The age of font minimalism is coming to a close»
The Outline (@outline)



«A few months ago, I found myself oddly transfixed by an advertisement on the train for a mattress company called Allswell. At first, I couldn’t tell what made the ads stand out from the dozens plastered across the trains and platforms at any given time. After several train rides spent staring up at the unnaturally bright smiles of models happily perched on mattresses, I realized: it wasn’t the ads themselves that stood out to me, but rather, their typography.

»The Allswell logo uses Caslon Graphique, a striking, elegant font that lends an air of luxury and sophistication to a relatively young brand. Caslon Graphique belongs to a category of fonts known as Didones. Didones are serif fonts, meaning that, unlike the font that you’re currently reading, the strokes of letters have little feet at the ends. A Didone is characterized by long, narrow serifs, as well as a strong contrast between thick and thin strokes (see the difference in the curve and the crossbar of the ‘e’ in Allswell). Together, these elements give a Didone font a certain, unmistakably refined quality that is often absent from sans serifs or even more traditional serifs such as Times New Roman.

»Didones first came into fashion around the turn of the nineteenth century, when printers and type designers began experimenting with alterations to the more traditional serif fonts that had defined newsprint and advertisements throughout the 1700s. Firmin Didot of France and Giambattista Bodoni of Italy were the founding fathers of the style, which was then called “Modern.” “Didone,” coined long after their deaths, is a portmanteau of “Didot” and “Bodoni,” which are also the names of two long-enduring Didones still used today.

»[...]

»Earlier this year, Eliza Brooks suggested in an article for Vox that the return of serifs more broadly represents a retreat into the past, specifically, to the groovy aesthetic of the 1970s. This influence is more obvious in typography such as that of Buffy, a comforter startup which uses Cooper Black for its logo and branding, or Chobani, which opted for a chunky new text in 2015. Perhaps the change isn’t so much a retreat to the aesthetic of a particular historical period, but rather, the inevitable swing of a pendulum of which one side has consistently been some form of minimalism, be it the Swiss modernism of the 1950s or the flat design of the 2010s.

»The internet has changed the conditions of graphic design in ways that are less subject to passing whims than typography. The need for cohesion across print and digital platforms — for your company’s ads in the subway to look like its ads on Instagram — has led to a minimalist zeitgeist that isn’t going away any time soon. Within the broader minimalist framework, however, ornate flourishes such as that of the Didones sate their viewers’ need for a reprieve from the visual austerity of the past decade, and the political austerity for which it has served as the default style. Sitting on the train, I found myself captivated by an advertisement for mattresses I can’t afford, of all things, simply because its typography injected a moment of beauty into a day spent being bombarded by advertisements that, with rare exceptions, look more or less the same.

»That Didones represent a break from design homogeneity right now doesn’t mean that we might not face a new, Didone-centered homogeneity in ten years or so. It’s too early to tell what the visual language of the 2020s will look like more broadly, whether it will resemble the 2010s but with different typography, or if the Didones will helm an entirely new style. In any event, it seems that our relationship to typography and design is at the precipice of a transformation, and I, for one, am excited to see what it brings.».


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«Las TS poseen un discurso político fundamentado en la defensa de sus derechos como mujeres y ciudadanas y engarzado además en la solidaridad con otros colectivos, como el LGTBI»


Belén Puñal-Rama y Ana Tamarit
«Miradas y discursos: desde la atalaya de los medios a las voces de la prostitución en Ecuador»

Revista Mediterránea de Comunicación, vol. 10, n.º 1 (2019)

Revista Mediterránea de Comunicación / Mediterranean Journal of Communication (@RMComu) | Universidad de Alicante | Comunicación y Públicos Específicos (COMPUBES) | Alicante | ESPAÑA

Se incluye a continuación un extracto seleccionado de las páginas 118 a 119 y 126 a 128 de la publicación en PDF. Las referencias pueden consultarse en la ubicación original.

Enlace HTML.



«Introducción

»Tradicionalmente, los estudios sobre las representaciones mediáticas han analizado la imagen de colectivos sociales desfavorecidos partiendo de los contenidos, pero sin tener en cuenta la voz de los sujetos que los protagonizan. De esta manera, se han convertido en objetos de análisis mirados por la lupa de otros, en este caso, la academia. Es decir, conocemos a los diferentes colectivos de la población a través de las narrativas mediáticas y de cómo el investigador o investigadora las analiza desde su perspectiva y claves interpretativas.

»Así ha sido cuando se ha estudiado cómo los medios representan la prostitución, desvelando una imagen de las trabajadoras sexuales (TS) centrada en dos polos opuestos: su criminalización o, en el sentido contrario, su victimización. En todo caso, una imagen estigmatizadora (Stenvoll, 2002; Fagoaga, 2007; Fong, Holroyd y Wong, 2013; Janzen, 2013; Justo, 2014; Puñal, 2015 y Saiz Echezarreta, Alvarado y Gómez-Lorenzini, 2018).

»En la investigación que aquí presentamos quisimos mirar el problema desde una óptica diferente, la de las propias trabajadoras sexuales. Una y otra vez se ha observado cómo los medios representan a los colectivos marginalizados. Pero, ¿cómo esos colectivos se ven representados en los medios? A través de las técnicas metodológicas que nacen de la comunicación comunitaria y de su imbricación con el análisis crítico del discurso, se ha diseñado una metodología que ha proporcionado resultados novedosos que nacen de cambiar el enfoque de la mirada. Es decir, lo que tradicionalmente se conoce como objeto de investigación se ha convertido, en este caso, en sujeto investigador. Al hacerlo así, de la mano de las propias protagonistas, se muestra no sólo lo que se hipervisibiliza (el tratamiento sensacionalista y estereotipado desde el abordaje como suceso), sino también lo que no se visibiliza, por ejemplo, los beneficios que, para ellas, reporta el trabajo sexual, o su papel como agente en la lucha por los derechos del colectivo.

»El contexto en el que germina este estudio es el de un país, Ecuador, que ha abordado el trabajo sexual como un problema fundamentalmente de salud pública y que, como tal, lo ha regulado a través de medidas como el carné profiláctico o, en la actualidad, la tarjeta integral de salud para las trabajadoras sexuales. Existen en el país dos tipos de normativas.

»Por un lado, desde la mirada sanitaria, que quedó plasmada tanto en la Guía Nacional de Normas y Procedimientos de Atención Integral para Trabajadoras Sexuales (2007) como en el acuerdo ministerial por el que se acuerda el reglamento para el control de establecimientos donde se ejerce el trabajo sexual (2014). Por otro, la ordenación territorial. A través del Código Orgánico de Ordenación Territorial, Autonomía y Descentralización (2010), son los municipios los que tienen la potestad de regular el uso del suelo y de las actividades económicas, lo que deja a su libre albedrío la posibilidad de, mediante reglamentos y ordenanzas, decidir sobre la regulación del trabajo sexual en su territorio. La perspectiva política que incide en la prostitución como problema y desde lo sanitario es común en América Latina (Álvarez y Sandoval, 2013: 28). Se trata de políticas reglamentistas surgidas con la finalidad de frenar el contagio del VIH y de las enfermedades venéreas. Concretamente, en Ecuador, el desempeño del trabajo sexual como una actividad laboral no está reglado, aunque, como ya se ha dicho, sí los espacios en los que se ejerce (Redtrabsex, 2013).

»Sin embargo, independientemente de las políticas reglamentistas mencionadas, las trabajadoras sexuales en Ecuador se han convertido en interlocutoras directas con el Estado. Los colectivos de trabajadoras sexuales en el país superan la veintena y están agrupados alrededor de tres federaciones: Plaperts (Plataforma Latinoamericana de Personas que ejercen el Trabajo Sexual), con una delegación propia en Ecuador que aúna a diversas organizaciones del país; Redtrabsex (Red de Trabajadoras Sexuales de Ecuador) y la Federación Nacional de Mujeres Autónomas del Ecuador.

»Las asociaciones de TS se agrupan fundamentalmente en las provincias de la Costa y en la capital del país, Quito. Apenas están presentes en el interior, es decir, en la zona de la sierra andina y del Oriente (la Amazonía). Su historial de lucha comenzó en los años 90, a raíz de los episodios de violencia sufridos en Quito en esa época (Salvador Guillén, 2001: 203-204), concretamente en 1986. Varias trabajadoras sexuales fueron en aquel entonces brutalmente agredidas en la calle. Estos hechos fueron el detonante de la asunción de una toma de conciencia como colectivo y la necesidad de organizarse para la defensa de sus derechos: desde los intentos de sindicarse hasta la articulación de asociaciones que sirven para autoprotegerse y cuidarse. Este movimiento asociativo se vuelve a impulsar con la llegada de la Revolución Ciudadana en el 2008 y sus políticas a favor de colectivos vulnerables.

»Las asociaciones de trabajadoras sexuales se convierten así en interlocutoras directas con el Estado. De esa interlocución, durante el Gobierno presidido por Rafael Correa, por ejemplo, nació la Guía Nacional de Normas y Procedimientos de Atención Integral a Trabajadoras Sexuales. Así mismo, la presión de ellas hizo que se eliminase el carné profiláctico y se sustituyese por la actual Tarjeta de Salud Integral. Es más, en la capital del país lograron gestionar su propia casa de tolerancia (uno de las denominaciones que, en Ecuador, se le da a los prostíbulos).

»En 2006, ASOPRODEMU (Asociación Prodefensa de la Mujer) abre el Danubio Azul, gestionado por trabajadoras sexuales del Distrito Metropolitano de Quito. Estos colectivos refuerzan a las trabajadoras sexuales como agentes, ciudadanas con derechos y conscientes de ellos, lo que les da la fuerza para reivindicarlos frente a las instituciones. En su experiencia de lucha, se hace patente el concepto de agencia que Chapkis (1997) aplica al ámbito del trabajo sexual, considerando que las TS no deben ser vistas como un objeto pasivo usado en la práctica sexual masculina, sino que las prácticas de prostitución han de entenderse como espacios de resistencia en los que las TS hacen uso consciente del orden sexual establecido. Son, por lo tanto, estrategias de vida que generan lecturas mucho más complejas que el mero papel de víctimas.

»Diversos estudios estadísticos muestran que la población que se dedica a la prostitución en el país está conformada en su mayoría por mujeres de nacionalidad ecuatoriana (Redtrabsex, 2013; Arévalo, 2013). Tienen derechos, por tanto, como ciudadanas del país, de los que las trabajadoras sexuales organizadas están empoderadas, como hemos podido comprobar en este estudio. Entre ellos están los laborales y el derecho a la comunicación.

»Las TS se muestran como un colectivo empoderado ante el Estado e incluso ante los medios de comunicación. Ellas han logrado que, en los contenidos mediáticos, sean identificadas como trabajadoras sexuales antes que como prostitutas, de modo que, poco a poco, en los medios ecuatorianos han caído en desuso conceptos como “prostituta” u otros con connotaciones peyorativas en el país.

»Las trabajadoras sexuales extranjeras son minoría y proceden de los países colindantes, fundamentalmente Perú y Colombia. Según Ruiz (2008), Ecuador ha sido destino migratorio de los países vecinos por su economía dolarizada y como refugio frente a los conflictos armados en Colombia. En la actualidad, a estos contingentes de población se une la migración venezolana.

»Como hemos podido comprobar a través del testimonio de las trabajadoras sexuales que han participado en esta investigación, existen, además, desplazamientos internos entre ciudades próximas o provincias. Por un lado, es más fácil ejercer el trabajo sexual en entornos diferentes al de la residencia habitual para preservar el anonimato. Por otro, hay que tener en cuenta la mayor tolerancia ante la prostitución (y, sobre todo, con determinados colectivos como las trabajadoras transgénero) en la Costa frente a la Sierra, y en especial Quito, lo que también es origen de movilidad interna para evitar las discriminaciones de los ámbitos del país más conservadores.

»En Ecuador, el trabajo sexual se ejerce tanto en espacios formales como informales. En estudios como los de Cordero, Escuin, Feicán y Manzo (2002) y Arévalo (2014), se categorizan los espacios de la prostitución en los siguientes niveles: estructurado (locales con permiso de funcionamiento como prostíbulos o clubes); semiestructurados (barra bar); no estructurados (locales clandestinos) y los informales (la prostitución que se ejerce en la calle y en el espacio público).

»Un contexto como el descrito refleja a las trabajadoras sexuales como un grupo humano que, aunque marginado, precarizado y estigmatizado, tiene conciencia de sujeto y de sujeto colectivo. Su capacidad organizativa y asociativa, que les ha llevado a ser interlocutoras de sus propios derechos, hace que se miren a sí mismas como agentes con capacidad de decisión —dentro de las posibilidades y limitaciones de su entorno— y no como víctimas.

»¿Cómo lo han conseguido? Influyen en ello tres factores. En primer lugar, la conciencia de sus derechos como ciudadanas. Segundo, su red organizativa, lo que las legitima como interlocutoras frente a la administración. Y, por último, el escaso peso, en el discurso público e institucional, del modelo abolicionista, que enfoca a la persona que ejerce la prostitución como víctima en una estructura patriarcal que relega a las mujeres a los ámbitos más estigmatizados.

»En el escenario descrito, las políticas reglamentistas controlan el ejercicio de la prostitución y, encierran en el fondo un discurso que considera a la TS como elemento social peligroso que hay que vigilar, sobre todo como riesgo sanitario. Sin embargo, no las victimizan, no las consideran como sujetos pasivos sin capacidad de agencia que hay que proteger. Se genera así un sustrato en el que las personas que ejercen el trabajo sexual toman conciencia y reaccionan frente a su situación de discriminación.

»El activismo se muestra en la lucha que mantienen para que el trabajo sexual sea considerado en el código de trabajo, a través del Instituto de Seguridad Social, los derechos a jubilación, pensiones y seguros. O también, en propuestas históricas como el contar con emprendimientos propios o locales de trabajo sexual sin intermediarios y basados en la economía popular y solidaria (NSWP, 2015).


»Discusión

»Los estudios sobre la representación mediática de la prostitución han estado cruzados y polarizados también por el debate ideológico alrededor de su abolición o legalización. Tal y como expone Saiz (2017), la escenificación del trabajo sexual en la zona gris de lo social y la presentación de su debate como irresoluble, ha dificultado la aparición de zonas de diálogo y de encuentro. Sobre las trabajadoras sexuales a menudo se habla, tanto en los medios como en los estudios académicos, pero no es frecuente que se refleje su voz.

»En este artículo hemos pretendido aportar al diálogo con unas voces que consideramos imprescindibles para poder alcanzar acuerdos. Las voces de las trabajadoras sexuales. Los resultados que aportan las investigaciones internacionales muestran cómo los medios contribuyen a la conformación del estigma (Puñal y Tamarit, 2017), y a la consolidación de determinados estereotipos sobre las trabajadoras sexuales: a) la víctima perfecta; b) la mujer de vida alegre; y c) la trabajadora sexual criminalizada o considerada un peligro para la moral y el orden público.

»La víctima perfecta hace referencia, según Neira y Pérez Freire (2015: 35), a “la hipervíctima tratada, mujer vulnerable y vulnerada en sus derechos humanos de forma extrema”. En sociedades de recepción de trata y tráfico de mujeres, esta imagen consolida una visión salvífica del “nosotros” frente al “otro”, en este caso, la mujer inmigrante que ha sido engañada y tratada. La mujer de vida alegre está relacionada con una imagen de la prostitución vinculada al lujo y al glamour (Coy, Wakeling y Garner, 2011). Por último, la trabajadora sexual criminalizada aparece en los medios como disrupción del orden público (O'Neill et al., 2008), peligro sanitario (Fong, Holroyd y Wong, 2013) o moral —el concepto de pánico moral es desarrollado en relación con los medios, en autores como van San y Bovenkerk (2013)—.

»Estos estereotipos que acabamos de describir calan en los medios de comunicación porque, cuando no se conoce la realidad del que se considera diferente, se juzga según parámetros básicos caracterizados por la simplificación y por la resistencia al cambio (Areste, 2003). Son la base para la construcción de los estigmas, con los que marcamos y discriminamos al “otro”.

»Para romper con los estereotipos y estigmas, y encontrar espacios que den opción al consenso, se hace necesario dialogar con el que se percibe como diferente. A través de la voz de las trabajadoras sexuales, se describe una realidad alejada de los blancos y negros construidos mediáticamente. Ellas no se ven ni se reconocen como víctimas, ni como mujeres de vida alegre. Ni, mucho menos, como un peligro para la sociedad. Haber tenido la opción de expresar cómo se ven a sí mismas y como saben que las ven los medios ha permitido descubrir un corolario de matices. Son agentes y sujetos de sus vidas. Han optado por el trabajo sexual en un entorno precarizado, movidas por factores económicos o de afecto. Y, una vez situadas en esta posición, deciden defender sus derechos como ciudadanas, mujeres y trabajadoras.


»Conclusiones

»Como se puede observar a través de los datos obtenidos en este estudio, las TS que ejercen en Milagro han entrado al trabajo sexual en un entorno precarizado, con hijos y familia a su cargo y, en el 22% de los casos, inducidas por la persona de la que se habían enamorado. Se muestran a favor de legalizar el trabajo sexual, sobre todo para poder obtener los beneficios de los que pueden disfrutar el resto de los trabajadores, como el acceso al seguro social, y que su actividad sea considerada digna.

»Las TS poseen un discurso político fundamentado en la defensa de sus derechos como mujeres y ciudadanas y engarzado además en la solidaridad con otros colectivos, como el LGTBI, también con una importante presencia en el trabajo sexual en Ecuador.

»Reivindican su identidad en positivo y son conscientes del papel que los medios juegan para heteronombrarlas de forma discriminatoria. No se quedan solo en el discurso crítico a los medios sino que, además, actúan, exigiendo de los mismos la eliminación de aquellos conceptos que consideran denigrantes.

»Esta situación se da en un contexto político social determinado, que favorece su empoderamiento, y que se caracteriza por lo siguiente:

»a) El trabajo sexual está mayoritariamente protagonizado por mujeres del país, que se han asociado para defender sus derechos ciudadanos.

»b) Cuentan con un historial de lucha que se inicia en los años 90, en Quito, para protegerse frente a las agresiones y que, tras un período de desactivación política, vuelve a resurgir con las políticas de la Revolución Ciudadana, lideradas por el ex presidente de Ecuador, Rafael Correa (2008-2017).

»c) Entre las políticas desarrolladas en ese período destaca la Ley Orgánica de Comunicación que facilita que las y los ciudadanos puedan defenderse de las agresiones o tratamientos de los medios vulneradores de derechos ante organismos como la SECOM (Secretaría de Comunicación). Actualmente, mientras se discute la reforma de la Ley Orgánica de Comunicación, la SECOM ha sido eliminada en el actual gobierno de Lenín Moreno.

»d) El tejido asociativo logrado por las trabajadoras sexuales les ha permitido, por un lado, ser interlocutoras directas con el Estado, y por otro, acceder a financiación de organismos internacionales con objetivos como la lucha contra el VIH. Han conseguido ser agentes en la defensa de sus derechos y que sean sus propias voces las que se escuchen sin intermediaciones.


»La mirada que hacen de los medios se basa en cuatro aspectos: la invisibilización, la estereotipación, el tratamiento superficial de los contenidos que les afectan y en la manipulación de la realidad que ellas viven. Y, sobre todo, permite desvelar la gran distancia existente entre su realidad, de la que hablaron ampliamente en los círculos de lectura crítica, y la que muestran los medios de comunicación, donde apenas aparecen tratados aquellos temas que a ellas más le preocupan, como la defensa de sus derechos o la salud, así como una visión en positivo del trabajo sexual que recalque los beneficios que les reporta.

»Se alejan, de esta manera, del papel de víctimas que, históricamente, los medios les atribuyen, y son muy críticas con el abordaje de la información sobre trabajo sexual desde una perspectiva morbosa y centrada en el espectáculo y el suceso. Sus aportaciones al círculo de lectura crítica muestran que son, no una audiencia pasiva, sino una audiencia crítica y consciente de cómo los medios las reflejan. Tal es así que, en los círculos, incluso reconocen haberse dirigido a los medios de comunicación para denunciar, en alguna ocasión, el trato que les han dado.

»Este trabajo, en todo caso, es solo un punto de partida que, en el momento en el que se escribe este artículo, se está profundizando en una investigación en el ámbito estatal con colectivos de trabajadoras sexuales de todo el país».



diciembre 06, 2019

Así funciona un grupo editorial, entre pérdidas y ganancias



«Grupo Prisa, editor de El País, vuelve a sufrir pérdidas en el tercer trimestre», El Heraldo (@elheraldoco), AFP AGENCIA



«Un informe revelado la noche de este martes asegura que las pérdidas se elevan a 59 millones de euros.

»El grupo español de medios de comunicación Prisa, editor del diario El País, sufrió una nueva pérdida en el tercer trimestre, por las malas condiciones de venta de su participación en el grupo portugués Media Capital.

»La pérdida neta se eleva a 59 millones de euros en el tercer trimestre, según un informe publicado la noche del martes.

»En el período, el grupo encajó una pérdida de 76,4 millones de euros vinculada a la venta, anunciada en septiembre, de su participación en Media Capital al grupo portugués Cofina.

»La venta se cerró a un precio de 170,6 millones de euros, después de que en 2017 el grupo francés Altice propusiera 440 millones de euros. El traspaso a ésta acabó fracasando un año más tarde, debido al veto de la autoridad portuguesa de competencia.

»En paralelo, los ingresos de Prisa procedentes de la prensa escrita bajaron un 5,5% en el tercer trimestre, mientras que los de la radio (un segmento presente en 10 países y líder en España, Colombia y Chile) cayeron un 10%.

»Las ventas de su filial de libros de texto, Santillana, crecieron un cambio un 23%, y sumaron 205 millones de euros.

»Esta filial sigue siendo su principal fuente de ingresos, y es líder en España y Latinoamérica con una cuota combinada de mercado del 24%.

»El grupo Prisa es propietario del diario español El País, el deportivo As, la radio española Cadena Ser y la colombiana Radio Caracol, entre muchos otros».


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«To refine the modeling of the adoption process, we will include an awareness stage that separates the spread of information via observation or direct communication from the actual adoption of the innovation»


Jan Schalowski y Christian Barrot
«The Long-term Diffusion of Digital Platforms — An Agent-based Model»
Fortieth International Conference on Information Systems, Munich 2019
AIS eLibrary (Association for Information Systems, AIS)



«A Whole Market in an Agent-based Model

»In the second step of our analysis, we establish an agent-based model capable of capturing diffusion processes at the individual level with variable characteristics. Our aim is to identify the specific effect of varying levels of market fluctuations on the platform diffusion and to describe the deviations from a standard Bass model specification. For this purpose, we use our real-world data on the market for used cars in Germany. Hence, we incorporate approximately 60,000 agents based on the original locations and characteristics of the real-world dealerships and also account for the annual fluctuations in our model.

»The agent-based model intends to cover the whole car dealer market in Germany on the adopter side. On the innovator side, we include the first mover in Germany and its main competitor. Based on the number of adopters, both platforms have today a nearly complete coverage (>97 %) of all professional car dealers registered in Germany. The code for the diffusion process in the agent-based model is adapted from Netlogo’s simple viral marketing model (Rand and Wilensky 2012; Stonedahl et al. 2010).

»The transition rule for agents to change their status from non-adopter to adopter is in accordance with the Bass model: There is a small probability for the agents to adopt due to external influence and a larger probability to adopt the innovation contingent on the number of adopters in the neighborhood of the focal agent that have already adopted. As the model for our study consists of a vast number of agents that interact with each other and as the environment is based on geographical data, we opt for GAMA (Taillandier et al. 2018) as our modeling platform. GAMA, being also open source, can handle large models comprising up to millions of agents and is specialized on operating with GIS data. The idea is to enrich the Bass model with social networks that are based on the geographic distance between any two agents.

»Spatial proximity increases the probability for social interaction, observation and learning between local car dealers (Rangaswamy et al. 2018). Due to zoning laws, car dealerships are often geographically clustered, for example along major roads (so called “Automeile” or auto malls). These are often located in industrial areas with a limited number of catering outlets. Indeed, many restaurants in the neighborhood of auto malls are hotspots for social interactions and technical discussions. In many cities, local dealers form an advertising association, a joint committee to coordinate events (for example special sales weeks, street festivals, or car fairs) and to discuss business matters (Rangaswamy et al. 2018).

»Consequently, aftersales-service surveys, in which new platform adopters were called one month after signing up for the service, confirm such social contagion effects: asked how they became aware of the platform and why they signed up for the service, 54.3% of the adopting car dealers named referrals from other car dealers, customers, or suppliers as key sources (Rangaswamy et al. 2018). Thus, the adoption process is significantly driven by word-of-mouth, facilitated by the (professional) social network of a car dealer. A network that is based merely on geographic distance is highly clustered, and the characteristic path length is high and information needs to be passed through local subsets of nodes.

»The speed of information dissemination is inversely correlated with the characteristic path length, which would lead to a slower diffusion process, and some distant nodes, especially in sparsely populated areas in Eastern Germany, would never be affected by social contagion at all. Following the more realistic idea of small world networks (Watts and Strogatz 1998), we include short cuts between distant agents, either randomly, or based on observable criteria, such as the affiliation with a certain car brand. These distant links decrease the characteristic path length while preserving a large amount of clustering. In the model, we instantiate all car dealers at their actual geographical location and, depending on the actual entry respectively exit date, agents are activated or deactivated at the according time step.

»In a first stage, we model the empirical diffusion process to assess the occurrence of peer effects and adopter clusters. Figure 3 visually confirms one of the key factors to choose agent-based models for the simulation of the diffusion processes in our study. When plotting the actual adoption data (originally in much finer resolutions), we clearly observe a distinct pattern of adopter clusters, very similar to the phenomenon described by Garber et al. (2004). These clusters can be confirmed also analytically with divergence measures (here, we use the cross-entropy), while controlling for aspects such as population density or distribution of car dealerships. The existence of clusters in the adoption process signals the influence of contagion effects (word-of-mouth) among nearby car dealers. Thus, it is critical for the individual adoption process where a car dealer is located and whether a drop-out or market-entry occurs in proximity. This can only be captured in individual-level simulations and not in aggregate models.


»Next Steps

»In the next stage of the agent-based model development, we will implement scenarios of different degrees of fluctuation in the adopter population, simulate the resulting diffusion processes, and evaluate the effects of ongoing changes in the market population. We argue that market entry and exit does not only alter the population quantitatively, but also qualitatively with regard to the mixture of young and old firms. Depending on the firm age, different degrees of exposure to marketing measures, e.g., advertising stock, will hold in the population. To refine the modeling of the adoption process, we will include an awareness stage that separates the spread of information via observation or direct communication from the actual adoption of the innovation.

»We aim to quantify the effects of fluctuation in terms of change in adoption probabilities (as used as a dependent variable by Bollinger and Gillingham 2012) or time between starting up a car dealership until the adoption event. A core focus will be if and to what extend fluctuations within the potential market alter the diffusion curve of a digital platform, thereby testing the hypotheses that higher levels of fluctuation lead to a longer time to take-off, a flatter and more prolonged shape of the S-curve, and a longer time period to complete the diffusion process.

»Furthermore, we aim to have a closer look at local sub-clusters of adopters, auto malls, to study the mechanisms of social influence on a meso-level as an intermediate between individual adoptions (microlevel) and economy-wide diffusion (macro-level). Finally, we strive to quantify the value of a “lost” adopter due to market exit.

»These findings will be relevant for existing and future online platforms with a focus on markets with significant levels of fluctuation (for example, the current generation of innovative payment services), and may also provide insights for businesses marketing to customers that enter a cohort only for a limited time, associated likewise with constant inflows and outflows (e.g., students)».


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«Amicable actions can thwart escalatory processes, or rather, maintain or restore peaceful channels of communication»


Zohar Kampf, Lee Aldar, Roni Danziger y Mia Schreiber
«The Pragmatics of Amicable Interstate Communication»

Intercultural Pragmatics, vol. 16, n.º 2 (2019)

Intercultural Pragmatics | De Gruyter Mouton | Berlín - Nueva York | ALEMANIA - ESTADOS UNIDOS

Se incluye a continuación un extracto seleccionado de las páginas 1, 6 a 11 de la publicación en PDF. Las referencias pueden consultarse en la ubicación original.

Disponible a través de Amazon Web Services (AWS).



«ABSTRACT

»This paper proposes a research agenda for studying the building blocks of amicable communication and their role in fostering sociability between states. Against the backdrop of linguistic-pragmatic, international relations, and communication theories, it first theorizes the state as a communicating actor in social interactions and conceptualizes amicable actions and their potential to advance relations in interstate communication. On the basis of 2,180 amicable statements performed by a variety of international actors in a range of communicative contexts, a classification according to variations, intended goals, and prevalence of amicable actions is suggested.

»The findings show a preference to perform interstate communication through solidarity-oriented and expressive actions. Asserting friendship and thanking were found to be the most popular actions, frequently utilized by international actors in a range of ceremonial contexts. Paying respect and expressions of honor were found to be the most frequent strategy for showing one’s deference to the other’s sovereignty and autonomy. In the conclusions, we argue for the importance of studying the pragmatics of interstate communication and point to factors that need to be confronted in the future in order to answer the overarching question: Under what conditions do amicable actions achieve their ends?

[...]

»CONCEPTUALIZING AMICABLE ACTIONS IN INTERSTATE DISCOURSE

»We suggest the notion of being amicable as a bridging concept between politeness and diplomacy. Amicable communication is performed via specific tools and governed by specific goals, both of which are prolifically represented in the literature of linguistic pragmatics and linguistic anthropology. In this study, we adopt the basic assumptions of politeness theory (Brown and Levinson 1987; Goffman 1967; Locher and Watts 2005; Watts 2003) in conceptualizing the goals of amicable actions, and of speech act theory (Austin 1962; Searle 1976) in defining these actions as the basic units of relational interstate communication.

»Resorting to these well-established theories will allow the identification and classification of the variety of amicable actions, first on the basis of their goals and second on the basis of their potential to transform political relations.


»Goals and functions of amicable actions

»In formulating efficient diplomatic messages, states' officials are concerned not only with constructing an image "of a unified social collective that is able to speak with one voice and act as a singular, independent agent" (Musolff 2018: 261), but also in projecting an image of cooperative actor within the intentional community (Author). These two identity-building concerns of states, can be seen as corresponding with politeness theorists' formulation of the needs guiding the participants in human communication: the need for involvement and appreciation, and the need for independence and recognition (Brown and Levinson, 1987; Goffman, 1967). Originated from the social need of individuals to be part of a community, involvement is manifested in a variety of communicative contexts in the form of pragmatic strategies of solidarity that underline what social actors have in common (Scollon et al., 2001).

»Brown and Levinson (1987) formulated an exhaustive list of solidarity-oriented strategies that include various means for manifesting appreciation. The list includes three meta-strategies: claiming common ground, expressing willingness to cooperate, and fulfilling others’ wants, supplemented by sub-strategies such as sharing concerns, expressing a compatible stance, and showing appreciation. Utilizing these strategies allows international actors to perform solidarity with other actors, and thus relates to efforts for building consensus in political and diplomatic communication (Chilton 1990).

»On the other hand, the need for independence and recognition is responded to with strategies of deference (Scollon et al. 2001), acts that underline respect for another actor’s agency (Chilton 1990). An actor’s need for independence and recognition originates from the desire for territorial integrity and self-determination and is enacted through strategies that recognize the other’s autonomy, including minimization of imposition, paying respect, and showing regard for territory (Brown and Levinson 1987).

»Utilizing these strategies allows an actor to perform deference to self-determination and others’ free will, and thus can be related to territorial security and freedom of action in international contexts (Chilton 1990). Taken together, both solidarity- and deference-oriented actions share an overall goal of managing amicable relations in interstate discourse.

»Later studies in linguistic-politeness have criticized Brown and Levinson's theory, and added a discursive and constructionist layers to the traditional description of facework (Locher and Watts 2005; Watts 2003). Accordingly, the foundation of interactional norms and community construction is found in the concept 'relational work', defined as the communicative efforts actors “invest in negotiating relationships with others” (Locher and Watts 2005: 10).

»In human interaction, most relational work is considered as unmarked and routine. It is perceived as appropriate to a specific context, thus maintaining amicable relations on the basis of the communicator’s adherence to the expected norms of sociability. Conversely, relational work may be considered as marked when the actor’s verbal behavior is evaluated by the addressee as socially unexpected, in either negative or positive manners (Watts, 2003).

»On the one hand, relational work can be negatively marked in cases in which the verbal actions are perceived as offensive in a specific context. Alternatively, it can be positively marked, in cases in which the verbal action is overtly amicable (as demonstrated in cases in which a state leader is reported to be the first to congratulate a newly elected head of state, Author). Ultimately, adopting a linguistic-politeness approach to purposive communication between states (Author; Goffman 1967; Kádár 2013) as involving languagebased rituals (in the form of apologizing, praising, congratulating, etc.) entails adherence to basic interactional norms (Watts 2003).


»Types of amicable actions

»The most prevalent way to communicate solidarity and deference in an unmarked or positively marked way is via speech acts, defined as the basic units of human communication realized in context in order to perform certain acts, such as apologizing, thanking, and condemning (Blum-Kulka et al. 1989). Since the 1970s, speech act theory has been applied prolifically, first in linguistic pragmatics and later, since the 1990s, in other disciplines, including communication, political science, and international relations (e.g., Buzan et al. 1998; Habermas 1984; Thompson 1995). And yet, since the theory was mainly developed in the fields of philosophy and linguistics, there is still much to learn about the consequences of speech acts in political contexts (Chilton and Schäffner 2002).

»Political speech acts are the appropriate tools for analyzing amicable communication for at least four reasons.

»First, they are grounded in normative scripts that inform a community conduct (Lakoff 2000). Studying them thus facilitates understanding the social, political, and moral positioning of an actor vis-à-vis acts, events, and other members in the international community.

»Second, speech acts serve as a resource for political actors to shape and manage relationships with others, for example, by empathizing with the suffering of others by condoling them (Fenton-Smith 2007; Hall 2015) or building bridges of trust with opponents by greeting them (Author; Young 2000).

»Third, speech acts are important because they constitute a resource by which the news media inform citizens about political actors’ intentions and future actions needed to be taken in order to bring about a better future (Authors).

»Lastly, speech acts are pivotal actions around which political rituals and processes are constructed (Author); studying their role in producing solidarity and deference is important for our understanding of the enactment of interstate relations.

»The performative quality of speech acts can be seen in the analysis of “the relative weight that language or the (real or imaginary) world have on each other” (Duranti 2015: 14). Searle (1976) classified all possible speech acts into five categories, distinguished, among other aspects, by the direction of fit between words and the world, i.e., whether language is trying to catch up with the way the world is or is trying to change the world.

»Accordingly, representatives include different types of assertions that represent the addressor's subjective state of mind; their direction of fit is words-to-world because they follow the facts rather than constructing them.

»Directives manifest the effort of addressors to get their audiences to do something in the world; their direction of fit is world-to-words, since in order to be successful, the world must change to match the speaker's words (order, request, etc.).

»Commissives include speech acts that create an obligation for the addressor to take some course of action in the future; their direction of fit is world-to-words because they are performed in order to express the commitment of the addressor to change the world in line with the uttered words.

»Expressives are speech acts that manifest the feelings and stances of the addressor. They assume a certain state of affairs in the world (in apologizing, for example, we accept that an offense has occurred), thus their transformative nature is found in calibrating the relationship between the communicating parties (Lakoff 2000).

»Lastly, declaratives, bring about a change in the world by virtue of having been successfully performed by an authorized party in appropriate circumstances and with sincere intentions.

»On the basis of linguistic-pragmatics theories, we define interstate amicable actions in the following way: “unmarked and positively-marked verbal acts performed in various international contexts by state representatives so as to manifest their intention to secure solidarity or to express deference, with an overall aim to initiate, maintain, reinforce, or restore relations between states”.

»We now turn to providing tools for studying the pragmatics of amicable interstate communication. For this empirical endeavor, we formulated the following three guiding questions that allow us to identify and illustrate the building blocks of amicable communication and their intended goals in international politics: What are the prevalent types of amicable actions in interstate relations? What kinds of logic guides their performance? And what is their potential to advance peaceful relations?

»[...]


»CONCLUSION: SETTING AN AGENDA FOR FUTURE RESEARCH

»The above categories represent the verbal pillars of interstate amicable communication and are a first attempt to elucidate the pragmatics of sociability in international relations. Their significance stems from highlighting what seem to be neglected yet widespread communicative tools for managing relations in international affairs. All together, they provide a comprehensive list of available means in the verbal toolbox of states for performing amicable relations. When communicating amicably, state actors apply intermediating means in the form of verbal actions that display solidarity or deference toward others.

»These means can be classified according to the potential transformation they bring about in interstate relations. If performed under specific conditions, expressives may reinforce affinity; representatives may change how others remember the past, understand the present, or imagine the future; directives may match relationships with others to the addressor’s wants; commissives oblige the addressor to a specific amicable course of behavior; and declaratives may bring about peace.

»Our analysis of the pragmatics of interstate amicability suggests a preference to manage interstate relations through solidarity-oriented and expressive actions. Asserting friendship and thanking were found to be the most popular actions in our corpus, frequently utilized by international actors in a range of communicative contexts. Paying respect and expressions of honor were found to be the most frequent strategy for showing one’s deference to the other’s sovereignty and autonomy.

»The efforts to map the full gamut of amicable actions, and indeed the language of interstate sociability, is a significant first step in understanding their applicability. The complementary goal is to identify the conditions under which amicable actions achieve their ends. In order to develop a new research agenda for studying the role of language in advancing relations between states, several factors must be considered in future studies.


»Situation-related challenges

»Future studies may choose to go down one of the two following paths: analyze the differences between and the advantages of utilizing amicable actions in formal, mediated, private, and other types of interactions; or analyze utilization of amicable actions in case studies that exemplify gladdening (holidays, etc.) or saddening (calamities etc.) circumstances, their distinct deployment in routine interstate communication or in processes of de-escalation. Studying how amicable actions are applied in each context will hopefully allow us to reveal what and how communicative resources are utilized to maintain or restore bilateral or multilateral relationships.


»Intention-Related Challenges

»The problem of sincerity is probably the thorniest of all, namely, being unsure whetherthe speaker means to advance amicable relations, if the words uttered are nothing but cheap talk (in the less harming scenario), or conceal ill intentions (in the worst-case scenario). The issue of sincerity was evident in our study in the context of the Iran nuclear deal, especially in what the international news media titled as Iran’s President Hassan Rouhani's "charm offensive" and in accusations made by Israeli officials that Rouhani's aim was to distract "public opinion from Iran’s uranium enrichment" via sweet talk. One way to confront this challenge would be to adopt Watts' (2003) framework for analyzing how sincerity is negotiated, namely, how amicable actions are contested discursively by their recipients and perceived as insincere and manipulative.


»Interpretation-Related Challenges

»Sincerity is but one problem related to the interpretation of amicable actions. Other contextual features are related to the timing and location of performance. Analyzing case studies of audience reception in which an action achieves its amicable goal (as in the cases of Israelis acceptance of Anwar Sadat's conciliatory gestures, Mitchell, 2000; or of King Hussein of Jordan's apology for the Island of Peace massacre in 1997) will allow us to discover what types of communicative resources have a better chance to restore interstate relationships.


»Power-Related Challenges

»Hierarchies and power differences are another important factor when considering the force of amicable actions. It is inherently different for a powerful actor to express solidarity with a less powerful actor than the other way around: While a powerful actor complimenting a less powerful one can come across as patronizing, a less powerful actor complimenting, thanking, or asserting friendship with a more powerful one may come across as obsequious. Future studies can thus apply available efforts to account for hierarchy differences in international relations, to situate states in a power hierarchy, and to analyze how amicable actions may reconstruct these hierarchies.


»News-Media Challenges

»Adopting a peace journalism framework allows us to point out reporting strategies that potentially facilitate the consequences of amicable actions. Thus, for example, amicable actions can be seen as part of a solution-oriented framework suggested by scholars of peace journalism (Galtung, 2006). The case of the Hainan Island incident, in which linguists were involved in ending a diplomatic crisis by formulating an amicable gesture that would resonate with both American and Chinese political and cultural values, can serve as an example for how framing of such an event as a diplomatic victory for both sides may play a role in the potential of amicable actions to prevent further escalation (Zhang, 2001).


»Culture-Related Challenges

»The typology suggested here is also stripped of cultural considerations, namely, how specific cultures perform and perceive amicable action. Ignoring the issue of culture was explained at the outset of the paper by the argument that diplomatic communication is largely based on universal protocols (Jönsson & Hall, 2003). However, in order to adequately conceptualize amicable communication in world politics, there is a need to further study how cultural preferences play a role in constructing interstate relations. On the one hand, cultural differences may result in misunderstanding, for example in cases that two culture with differing cultural speaking-styles are involved in peace negotiation (Zupnik, 2000). On the other hand, designing messages that fit the target audiences' cultural resources, as in the case of the Hainan Island incident described above, may result in de-escalation of conflicts.



»Taking these considerations into account, will provide a richer understanding of how and when amicable actions can thwart escalatory processes, or rather, maintain or restore peaceful channels of communication. Studying them will hopefully open a new research agenda and provide applicable tools for foreign affair policymakers who wish to exploit their disarming potential».



diciembre 05, 2019

La CANIEM celebra su primer Salón del Libro Independiente



Ángel Vargas, La Jornada
(@lajornadaonline)



Imagen de Revista La Peste en Twitter.


«La falta de visibilidad es el principal escollo que enfrentan los sellos editoriales independientes en México, afirma Genoveva Muñoz Castillo, presidenta del Comité de Editores Independientes de la Cámara Nacional de la Industria Editorial Mexicana (CANIEM) [@CANIEMoficial].

»Para coadyuvar a subsanarlo es que esa instancia, en colaboración con Era Ediciones, realiza desde este miércoles y hasta el sábado 16 de noviembre el primer Salón del Libro Independiente, en la sede de esa casa editorial, en la capital de la República. Participa una treintena de sellos editoriales con sus novedades y los principales títulos de sus respectivo catálogos. Entre ellas se encuentran Almadía, El Milagro, Tecolote, Trilce, Ediciones Sin Nombre, La Cabra, El Tucán de Virgina y la Universidad Autónoma de Nuevo León.

»“Actualmente es muy difícil, si no imposible, que la edición independiente tenga un lugar en las librerías del país. Esta iniciativa es una apuesta por dar a conocer la enorme riqueza de la edición mexicana que las librerías no han incorporado a su oferta”, explica a La Jornada Genoveva Muñoz, quien asimismo es directora de La Cifra Editorial.

»En entrevista, resalta que en las librerías se encuentran, sobre todo, las novedades de los grandes sellos, que además tienen la capacidad de tener nuevos títulos cada mes, y el tiempo que las editoriales independientes comparten en ese espacio es muy reducido.

»“Nos dan de dos a tres semanas de exhibición y de ahí pasamos a estanterías. Al no verse nuestro material, se vuelve complicado que la gente nos encuentre como una propuesta distinta. Adolecemos de falta de espacios, eso puede verse de manera muy clara. En cualquier librería, sobre todo las de cadena, siempre están los mismos sellos editoriales exhibidos al frente”, indica.

»“Para nosotros es muy difícil, porque apostamos por otros contenidos, otros formatos, otras cosas, y los libreros nos dicen que sí pueden ponernos al frente pero no tanto tiempo. Entendemos que necesitan vender, pero pasa lo del huevo o la gallina: ¿no vendemos porque no estamos visibles o porque nuestras temáticas no son interesantes? Estoy convencida de que hay gran calidad en la apuesta de las editoriales independientes”».


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«Ante los cambios incesantes, nos preguntamos qué es lo que seguiremos haciendo los humanos en esta sociedad cada vez más automatizada»


Borja Álvarez Rubio, Camilo Vázquez Bello y Ángela Gutiérrez Sánchez de León
«La promoción de las industrias culturales y creativas como herramienta para la acción exterior de España»
Real Instituto Elcano (@rielcano)



«¿Dónde estamos? Las industrias culturales y creativas [ICC] y la revolución digital

»“El arte y el hombre son indisociables. No hay arte sin hombre, pero quizá tampoco hombre sin arte. Pero con éste, el mundo, se hace más inteligible, más accesible y más familiar. Es el medio de un perpetuo intercambio con lo que nos rodea, una especie de respiración del alma, bastante parecida a la física, sin la que no puede pasar nuestro cuerpo. El ser aislado o la civilización que no llegan al arte están amenazados por una secreta asfixia espiritual, por una turbación moral”. Así expresa René Huyghe, historiador y filósofo del arte, el valor del arte para el hombre.

»El arte es, por lo tanto, “algo intrínsecamente humano, quizás la forma más intensa del individualismo que el mundo ha conocido”, en palabras de Oscar Wilde.

»Esta cualidad humanística del arte, que podemos asociar a las industrias culturales y creativas, es un valor al alza en un entorno de cambios vertiginosos, en los que la revolución digital y la acumulación masiva de datos está transformando el mundo a una velocidad inusitada. Una revolución que, ante nuestro asombro, automatiza cada vez más procedimientos y tareas que hasta el momento habían sido inequívocamente humanos.

»Ante los cambios incesantes, nos preguntamos qué es lo que seguiremos haciendo los humanos en esta sociedad cada vez más automatizada: ¿dónde podremos aportar algo mejor de lo que ya hace un algoritmo? Y ahí es donde podemos apreciar que existen actividades en las que los humanos siguen teniendo una ventaja respecto de las máquinas. Tareas de carácter social y creativo como la creación de nuevas ideas, la comunicación compleja, o el reconocimiento de patrones son reconocidas como cualidades mucho más difíciles de emular por la inteligencia artificial, y ganarán cada vez más importancia en la sociedad y economía digital. De ahí el valor de esas actividades “intrínsecamente humanas”, de las actividades culturales y creativas, que se basan precisamente en ese tipo de habilidades.

»La importancia de las industrias culturales y creativas en esta nueva economía digital ya hace tiempo que viene siendo anunciada en el ámbito internacional. Ya en el año 2010, la Comisión Europea publicó su Libro Verde Liberar el potencial de las industrias culturales y creativas, en el que señalaba que “el valor inmaterial determina cada vez más el valor material, ya que los consumidores desean obtener “experiencias” nuevas y enriquecedoras”.

»Como señalaba la Comisión Europea en dicho Libro Verde, el valor de mercado de los productos se determina cada vez más en base a su originalidad, singularidad, rendimiento y apariencia. Además, el mercado laboral demanda trabajadores creativos y con gran capacidad para la comunicación y la resolución de problemas; y las decisiones en torno a la localización de empresas se toman cada vez más teniendo en cuenta factores como la disponibilidad en el lugar de una fuerza de trabajo creativa y la calidad de vida que la zona ofrece a los trabajadores.

»Todos estos son factores que refuerzan el valor estratégico de lo que se ha denominado industrias culturales y creativas (ICC), que emplean a más de 7 millones de personas en la UE y suman un 4,2 % del PIB.

»Pero el valor de las ICC no se queda ahí, puesto que, por su valor simbólico, generan un “efecto arrastre”, fomentando el crecimiento de otras áreas económicas como el turismo; crean e inspiran tecnologías y servicios digitales, y producen beneficios para la educación, la inclusión y la innovación social. En definitiva, crean una “marca-país” con sinergias positivas para otros muchos sectores.

»Queda claro, por lo tanto, que hoy en día las ICC son un sector estratégico, tanto por el valor económico que tienen por sí mismas, como también por su valor cultural y simbólico, que genera externalidades positivas en otros muchos sectores económicos y realidades sociales.

»Remarcada esa importancia, cabe preguntarse a qué nos referimos cuando hablamos de “industrias culturales y creativas”. El propio Libro Verde intentaba dar respuesta a dicha pregunta.

»Industrias culturales son las que producen y distribuyen bienes o servicios que, en el momento en el que se están creando, se considera que tienen un atributo, uso o fin específico que incorpora o transmite expresiones culturales, con independencia del valor comercial que puedan tener. Además de los tradicionales sectores artísticos (artes escénicas y visuales, o patrimonio cultural, incluido el sector público), también abarcan el cine, el vídeo, la televisión y la radio, los videojuegos, los nuevos medios de comunicación, la música, los libros y la prensa.

»Industrias creativas son aquellas que utilizan la cultura como material y tienen una dimensión cultural, aunque su producción sea principalmente funcional. Aquí se incluye a la arquitectura y el diseño, que integran elementos creativos en procesos más amplios, así como subsectores tales como el diseño gráfico, el diseño de moda o la publicidad.


»¿En qué situación están las ICC en España? Dimensión económica e imagen exterior

»En España, las ICC suponen un 2,4 % del PIB, de acuerdo con la cuenta satélite de la cultura con datos de 2015, y ascienden al 3,2 % si se considera el conjunto de actividades económicas vinculadas con la propiedad intelectual. En cuanto al empleo, asciende en 2017 a 584 300 personas, un 3,1 % del empleo global, lo que supone aproximadamente un incremento del 7,3 % respecto de 2015. Por lo tanto, las ICC tienen un tamaño considerable en la economía de nuestro país y, además, en términos de empleo son una industria en ascenso que se está recuperando rápidamente de la crisis.

»[...]


»¿Cuál es el resultado potencial que cabría obtener?

»Las ICC españolas han alcanzado en los últimos años un gran crecimiento y fuerte presencia en el exterior de nuestro país. Tanto los sectores vinculados con la innovación y la creatividad como el diseño, la moda, la arquitectura, la publicidad, los nuevos medios de comunicación, los videojuegos y las artes interactivas, como los sectores culturales más tradicionales vinculados a las artes escénicas, las artes visuales, el patrimonio cultural, el cine, la televisión, la radio, la música, los libros y la prensa, han conseguido un gran impacto a nivel internacional, generando un importante crecimiento económico de dichas industrias, y su traslación en una muy buena imagen de España como marca.

»El trabajo de estos años ha generado una serie de oportunidades que miran al futuro con optimismo. Estas oportunidades se enmarcan en la importancia de la creatividad y la innovación como rasgos distintivos de las industrias culturales, así como su carácter dinámico. Además, la diversidad de contenidos culturales y creativos han generado una oferta que da amplia respuesta a las crecientes demandas del mercado internacional. En este sentido, hay una presencia española destacada en la gran mayoría de manifestaciones culturales, desde las más clásicas hasta las más innovadoras.

»La evolución de la tecnología y la consolidación de la economía digital ha supuesto una dinámica de renovación permanente de oportunidades de negocio, la aparición de nuevos formatos, tipos de contenido y formas de distribución al público, nuevas aplicaciones para productos ya existentes, nuevas opciones de desarrollo de una carrera creativa, así como nuevas fórmulas de captación de ingresos.

»Todo este potencial de desarrollo y presencia internacional de las ICC debe ser apoyado desde la Administración General del Estado en una estrategia más amplia de acción tanto dentro como fuera de España porque sus grandes beneficios repercuten de forma importante tanto en otros sectores económicos como en la propia imagen de marca de nuestro país.

»Esta estrategia de acción, que en España se articula a través del antes citado Plan de Fomento de las Industrias Culturales y Creativas liderado por la Secretaría de Estado de Cultura, debería tener su reflejo en el exterior a través de la estrecha coordinación de las principales instituciones públicas bajo el patrocinio del Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación como responsable de la acción exterior del Estado.

»En este esfuerzo conjunto debería tener un papel preponderante la Secretaría de Estado de Cultura, Acción Cultural Española (AC/E), el Instituto Cervantes, la Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (AECID) y TURESPAÑA, junto con el Alto Comisionado para la Marca España y la promoción del español, implicando de forma activa a las grandes empresas, los sectores culturales más destacados y el conjunto de la sociedad civil.

»El diseño de una estrategia de acción exterior específica para el fomento de las ICC supondría aunar capacidades con el establecimiento de líneas prioritarias de actuación por parte de las administraciones públicas, facilitando la coordinación de recursos públicos hacia el sector cultural y creativo, un sector claramente vinculado a la marca-país y con un alto valor económico y simbólico, generando beneficios también dentro de España a través de su influencia en el sector del turismo, como hemos comentado al comienzo de este texto.

»Esta estrategia de acción exterior serviría de apoyo a las ICC en su expansión internacional, no sólo en mercados ya consolidados como la UE o Iberoamérica, sino en mercados emergentes en Asia y África. La calidad, innovación y diversidad del producto cultural y creativo español reforzaría la imagen de país multiplicando los retornos positivos y reforzando la influencia política de España en la esfera internacional.

»Nuestra política exterior no debe ser ajena a las ventajas de tener una posición de protagonismo en el llamado “poder blando”. La progresiva influencia de la acción cultural en el desarrollo de las relaciones internacionales a través de la “diplomacia cultural” es una realidad evidente en la que muchos países de nuestro entorno han realizado importantes inversiones con buenos resultados.

»Las nuevas tecnologías de la información y la comunicación, la globalización de la economía, y la movilidad masiva de personas por razones de trabajo, turismo, ocio o necesidad hacen de los sectores culturales y su desarrollo industrial un instrumento muy destacado a tener en cuenta en el diseño de una estrategia política de acción en el exterior.

»Desde la Secretaría de Estado de Cultura se han venido desarrollando, en el marco de sus competencias y respondiendo a los objetivos marcados por el Plan Cultura 2020, un conjunto de actuaciones para favorecer la internacionalización de la cultura española. El objetivo es mejorar el desarrollo de la competitividad del producto cultural y creativo mediante el establecimiento de medidas que incrementen su acceso al mercado internacional, su presencia en eventos, ferias, congresos, festivales de teatro o cine fuera de nuestras fronteras, así como mejorando la oferta turística cultural a través de aplicaciones vinculadas a las nuevas tecnologías.

»Entre estas medidas se destaca la puesta en marcha en 2018 de un plan de acción anual de promoción cultural de España en el exterior, en coordinación con Acción Cultural Española y el Instituto Cervantes, con el que se pretende incentivar y coordinar las acciones de fomento de la cultura a nivel internacional.

»Otras de las medidas ha sido la mejora de la aplicación informática “INFOX Cultura”, que asegure una efectiva consulta de información sobre actividades y programas de proyección cultural en el exterior entre las distintas instituciones públicas con competencia en materia internacional. Previo mapeo de las principales bases de datos de las distintas unidades de la Secretaría de Estado de Cultura, así como de otras instituciones que realizan actividades culturales en el exterior, permitirá de forma inmediata y aprovechando las nuevas tecnologías, la consulta e información de las acciones que se lleven a cabo en el exterior.

»A la vista de lo expuesto, la promoción de las industrias culturales y creativas como herramienta para la Marca España debería ser una de las líneas prioritarias de nuestra acción exterior en un esfuerzo coordinado entre las administraciones públicas, las empresas culturales y creativas, y la sociedad civil, para consolidar los importantes beneficios que genera tanto dentro como fuera de nuestras fronteras.

»En efecto, y como señaló Alexander Graham Bell, “grandes descubrimientos y mejoras implican invariablemente la cooperación de muchas mentes”. En nuestro caso, estamos seguros de que la cooperación de todos para la promoción de nuestras ICC es el mejor camino para la proyección exterior de España y el refuerzo de nuestra imagen de marca país».


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«Radical discourse emerges from an interplay between rhetorics, such as arguments for changing society through attacks against perceived outsiders or through an inwardly focused remaking of individuals and communities. In addition, the balance between rhetorics reflects radicals' social relationships»


Daniel Karell y Michael Freedman
«Rhetorics of Radicalism»

American Sociological Review, vol. 84, n.º 4 (2019)

American Sociological Review | American Sociological Association (ASA) (@ASAnews) | Washington | Estados Unidos

Se incluye a continuación un extracto seleccionado de las páginas 2, 4 a 8 y 23 a 27 de la publicación en PDF. Las referencias pueden consultarse en la ubicación original.

Disponible a través de SocArXiv (@socarxiv) | Center For Open Science (@OSFramework) | Universidad de Cornell (@Cornell).



«ABSTRACT

»What rhetorics run throughout radical discourse, and why do some gain prominence over others? The scholarship on radicalism largely portrays radical discourse as opposition to powerful ideas and enemies, but radicals often evince great interest in personal and local concerns. To shed light on how radicals use and adopt rhetoric, we analyze an original corpus of more than 23,000 pages produced by Afghan radical groups between 1979 and 2001 using a novel computational abductive approach.

»We first identify how radicalism not only attacks dominant ideas, actors, and institutions using a rhetoric of subversion, but also how it can use a rhetoric of reversion to urge intimate transformations in morals and behavior. Next, we find evidence that radicals’ networks of support affect the rhetorical mixture they espouse, due to social ties drawing radicals into encounters with backers’ social domains. Our study advances a relational understanding of radical discourse, while also showing how a combination of computational and abductive methods can help theorize and analyze discourses of contention.


»PATTERNS OF RADICAL RHETORIC

»Social scientists seeking to discover unknown concepts and themes in large textual corpora increasingly use unsupervised machine learning techniques —most commonly, topic models— to identify patterns of word usage (e.g., Quinn, Monroe, Colaresi, Crespin, and Radev 2010; Grimmer and Stewart 2013; Miller 2013; Mohr and Bogdanov 2013; Roberts, Stewart, Tingley, Lucas, Leder-Luis, Kushner Gadarian, Albertson, and Rand 2014; Light and Odden 2017). This inductive analysis can be combined with expert knowledge, a deep engagement with source material, and other automated content analysis techniques to yield novel and compelling inferences, an approach recently described as computational grounded theorizing (Nelson 2017).

»However, an inductive approach is less applicable when researchers come to the data already having some idea of the direction in which hypotheses, arguments, and theories may develop.

»When ethnographers find themselves in such circumstances, they often undertake abductive analysis: identifying surprising findings in light of prevailing arguments, and reasoning through what makes them unexpected to generate a newly refined theory with greater explanatory power (Tavory and Timmermans 2014). Similar to ethnographers familiar with arguments relevant to their field site, we have a wealth of scholarship on radicalism to draw from, as well as literature on and experience with our empirical case, Afghanistan. As a result, we develop an abductive framework for the analysis of a large corpus of radicals’ writing to conceptualize the rhetorical underpinnings of radical discourse.


»Afghanistan, crucible of radicalism

»Our study relies primarily on two decades of text produced by radical groups in and around Afghanistan. This period of time begins with an uprising against the central government in 1979, stretches through a long and evolving conict, and ends on September 11, 2001. During this period, radical groups used printed text as a key medium for broadcasting their rhetoric to diverse audiences at home and abroad —a necessary task due to the country's entanglement with regional and international power-struggles.

»For example, magazines, newspapers, speeches, sermons, and pamphlets could be printed in multiple languages to entertain local and foreign fighters in the battlefield (Rana 2008), sent abroad to attract financial support and new recruits (Rubin 2002), and distributed in refugee camps and on university campuses —where the early radical groups formed (Roy 1986)— to boost support and draw recruits, a tactic still used today.

»Studying the period between 1979 and 2001 affords two analytic advantages for examining radical rhetoric and its adoption.

»First, there is variation in rhetoric, both across and within radical groups. The numerous groups operating in and around Afghanistan during this time espoused a range of ideas and arguments that formed a general discourse of radicalism, and some of these groups changed their rhetoric over time (Christia 2012).

»Second, these groups differed in ways that could inuence their generation and adoption of rhetoric. For example, some mujahideen, the rebels who fought Afghan communist and Soviet forces during the Jihad (1979 to 1989), received more financial and military support from the United States and its allies than other mujahideen. Similarly, some were more active on the battlefield, and suffered more casualties, than others (Rashid 2000; Rubin 2002). We collect data on these relevant group characteristics for use during the second part of our study.

»In addition, this period in Afghanistan's history helps us understand contemporary radicalism. Not all radical discourse and behavior is tied to Islam, but there has been an increase in activity by militant Muslim groups over the past few decades (Walter 2017b). Many of these groups’ lineages can be traced back to Afghanistan, 1979 to 2001. For example, the Islamic State arose from al-Qaeda of Iraq, an affiliate of the original al-Qaeda, which was organized during the Jihad and has roots in Abdullah Azzams Maktab al-Khidamat (the Services Bureau), one of the groups included in our study. Thus, our interest in Afghanistan extends beyond its analytic usefulness —we gain a window into the early formulations of one of today's most prominent radical traditions.


»Textual data

»We built our corpus by collecting magazines, newspapers, speeches, and pamphlets in Afghanistan, Iran, and Pakistan. These materials were originally produced by 22 different individuals or groups operating in or around Afghanistan between 1979 and 2001. The authors include both famous and lesser-known mujahideen organizations —for example, Jam'iyyat-i Islami and Hizb-i Islami (Gulbuddin faction), in contrast to Jami'ah al Da'wah ila al-Quir'an wa al-Sunnah and Hizbullah Afghanistan— as well as the eventual enemy of some mujahideen groups, the Taliban.

»We found relevant material in five languages: Arabic, Dari, English, Pashto, and Urdu. Appendix A provides details of our data collection and text preparation.

»The corpus has three characteristics allowing us to uncover meaningful rhetorical patterns within radical discourse, and, later, the reasons for their adoption. First, our corpus captures as wide a swath of the period's radical discourse as possible. Of course, as with nearly all datasets of historical material, it does not contain the entire population. However, we approximate that population by including texts from a wide range of groups, origins, and languages. For example, instead of only including publications from large mujahideen groups, we sought out texts produced by more obscure groups.

»Similarly, rather than focusing solely on the famous Sunni-majority “Peshawar Seven” groups, we include publications by Shi'ite-dominated groups. In addition, we collected publications by the same group in different languages whenever available. Furthermore, our corpus includes full runs or near-full runs of many publications, including those produced by influential groups like Jam'iyyat-i Islami, the Taliban, and precursors to al-Qaeda. In summary, we are confident that our extensive data collection has minimized, and resulted in non-systematic, omissions. For more information on the coverage of our corpus, see Appendix B.

»A second advantage is that the data do not suffer from the response errors of social desirability bias and inaccurate recall common in survey and interview data. The documents capture the rhetoric that radicals chose to use. Finally, the corpus offers observations over many years. We exploit this longevity in the second part of our study, when we use variation in global oil prices over time to identify the direction of the relationship between networks of support and rhetoric.


»Computational abductive analysis

»We developed our conceptualization of radical rhetoric via a computational abductive analysis of textual data, presented in the following section. This kind of analysis parallels work using ethnographic and comparative- historical data (Tavory and Timmermans 2014; Anderson 2018), except we rely on computational methodologies to “defamiliarize” the object, or concept, under study.

»We began as other abductive analyses do: we studied existing social scientific theories and arguments regarding radicalism, as well as the details of the case. The latter involved multiple rounds of informal interviews in different parts of Afghanistan, reading the secondary literature, and a close reading of two independent journalistic publications that were collected alongside the radical texts but not included in the corpus. Both of these sources, Afghanistan Forum (1983 to 1985) and Afghanistan Information Center Bulletin (1988 to 1992), were sympathetic to the anti-Soviet cause but were not allied with any particular militant group. During this initial stage, we surmised that radical discourse is commonly understood as directed outward: radicals attack powerful individuals, organizations, ideas, and ways of life in their society, but outside of their immediate community and network of supporters.

»Next, we identified latent categories of meaning, or “topics”, running throughout the corpus using a structural topic model (Mohr and Bogdanov 2013). Topics are defined using frequency distributions of terms probabilistically estimated to cluster together; they are themselves distributed across documents in the corpus (Blei, Ng, and Jordan 2003; Grimmer and Stewart 2013).

»Put in the language of the sociological study of discourse, topic models first show us collections of words based on how they appear together. Then, for each topic, the words can be interpreted in relation to one another to gain insight into the meaning represented by the topic (Somers 1995; Mohr 1998; Somers 2008).

»Identifying topics in the corpus facilitated a key methodological step: defamiliarizing radicalism. That is, we used the computational measurement of the corpus to identify puzzling aspects of radical expression. In our case, we found that although several topics corresponded with the scholarly literature's prevailing understanding of radical rhetoric —what we call “rhetoric of subversion”— some did not fit. This compelled us to ask questions about radicalism that we otherwise would not have (Tavory and Timmermans 2014: 57).

»The pursuit of these questions led to a recursive movement between the computational results, a close reading of selected corpus material, further literature on social movements, and additional theories that engendered a novel conceptualization of radical rhetorics. The computational abductive approach also involved systematically iterating through a range of topic model specifications (see Wilkerson and Casas 2017).

»The first step in our computational examination was to prepare the text data in line with recently developed strategies for comparative computational textual analysis. Non-English texts were translated into English (Lucas, Nielsen, Roberts, Stewart, and Tingley 2015), all the text material was preprocessed, and publications were parsed into documents, or pages of the publications, that act as our observational units (Grimmer and Stewart 2013). This preparation yielded 23,343 documents (see Table 1).

»Next, we estimated a structural topic model (STM). An STM works by incorporating metadata, or information about documents, as covariates (Roberts, Stewart, and Airoldi 2016). We included the covariates of authorship (i.e., the individual or group that published the text), year of publication, and the original language of the text. This way, we isolated patterns in the semantic content of the corpus rather than differences due to idiosyncrasies related to any values of the covariates (Lucas et al. 2015). After an iterative process evaluating model quality based on qualitative validation (Grimmer and Stewart 2013), we selected a 10- topic solution.

»This solution was further validated using a data-driven assessment. A detailed discussion of our computational procedures, including the selection of the number of topics, validation assessments, and robustness checks can be found in Appendix C.

»We then drew on the model's output of topics, a close reading of documents highly associated with specific topics, and our knowledge of the case to understand each topic. Following convention, we labeled the topics based on our understanding; this helps make them more accessible to readers unfamiliar with the case (Mohr and Bogdanov 2013). When examining topics' words, we paid special attention to their FREX scores, a measure of terms' probability of appearing under a topic and their exclusivity to that topic (Roberts et al. 2014). Next, we interpreted them individually and in groups in light of the prevailing ideas of radical discourse.

»When we encountered topics that challenged these ideas, we turned to a broader literature —specifically, research on religious social movements— to construct a new conceptual framework of radical rhetoric. Our resulting conceptualization identifies and characterizes two rhetorics of radicalism. Of course, textual material —whether entire publications or individual pages— ontain a mixture of rhetorical types. Therefore, in the final step of the analysis, we calculated the prevalence of each topic per document and used the topics' associations with one of the two rhetorical types to determine a rhetoric ratio score for each document. This score indicates the relative prominence of rhetorical types at the document level.

»The more a document is made up of (multiple) topics forming one rhetorical type, the more its score approaches one or zero. The rhetoric ratio score can be used to index the rhetorical variation throughout the corpus, as well as further check our interpretation. Namely, previously un-read documents selected solely by an extreme rhetoric ratio score should contain text closely aligning with one rhetorical type or the other. Finally, we used our conceptualization of radical rhetoric to specify two general dimensions structuring radical discourse, connectivity and reach, or how radicals are urged to achieve their goals and on what timescale (Mische 2009).

»Where radical rhetoric falls on these dimensions gives it its character. In the Discussion section, we explore how considering rhetorical connectivity and reach helps shed light on other forms of contentious discourse.

[...]



»DISCUSSION

»To advance our understanding of radical discourse, we identified and analyzed radicals' rhetoric across two decades in Afghanistan. We found that radical discourse emerges from an interplay between rhetorics, such as arguments for changing society through attacks against perceived outsiders (i.e., a radical rhetoric of subversion) or through an inwardly focused remaking of individuals and communities (i.e., a radical rhetoric of reversion). In addition, the balance between rhetorics reflects radicals' social relationships. Radicals' avenues of support will generate encounters between their own social domain and the domain of their backers (White 2008).

»The resulting inter-domain space —what Mische and White (1998) term a “public"— engenders an interaction that constrains and guides the construction of ideas and arguments, or rhetoric. Radical discourse thus develops through relational processes comprising interactions between radicals and supporters over time, mirroring the relational mechanisms driving radical behavior and tactics (della Porta 2013; Alimi et al. 2015; della Porta 2018).


»Contributions and future research

»Our conceptual work represents an initial step toward theorizing radical discourse, but we are encouraged by the empirical evidence of rhetorical varieties and the dynamics behind their adoption. Future research could draw on our insights to develop discursive explanations for radicalization and radical action. That is, which varieties of rhetoric, or mixtures of rhetorics, appeal to which kinds of individuals? And, how do different types of rhetoric affect these individuals' behavior?

»The research on radicalization increasingly suggests that the search for belonging motivates many individuals to join radical groups (Roy 2004; Bosi and della Porta 2012; della Porta 2018; Mitts 2019). Often, a sense of belonging is achieved through social relationships (Sageman 2004; Wiktorowicz 2005) and ideological resonance (Hegghammer 2010; Borum 2011; Gutiérrez Sanín and Wood 2014; Walter 2017b; Mitts 2019). Yet, it is rhetoric that often helps add meaning to relationships and shapes an individuals understanding of a radical group's ideology which itself frequently morphs in response to strategic concerns (Goldstone et al. 1991; Christia 2012; Walter 2017a).

»Thus, a focus on rhetoric could shed light on how radicals use language to construct particular experiences of belonging, helping to explain why certain communities, and not others, provide the home that radicalizing individuals are searching for. Moreover, it opens the door for exchanges across disciplinary subfields. For example, recent findings in cultural sociology (e.g., Lizardo 2006; Lewis, Gonzalez, and Kaufman 2012; Lewis and Kaufman 2018) can inform research on how rhetorics of subversion and reversion shape the formation of social ties. Such work would help lay the foundation for a new research agenda on the role of culture in violent conflict and contentious politics.

»Future research can also examine the unintended consequences of supporting radicals. As radicals craft their rhetoric in the public shared with patrons, we expect they will typically converge with their backers' values and perspectives (Snow et al. 1986; Snow and Benford 1988). However, this might not always be the case. Radicals, like all individuals, enter publics with their own social domains in tow, and these domains might inadvertently spur tensions between radicals and their supporters. Some radicals may in fact repudiate supporters, whom they might see as beneficiaries of the social systems they seek to change (Ferree 2003).

»Our empirical analysis suggests how this potential paradox can unfold. The groups we studied that received external support were also those that advocated for a history-spanning, civilizational fight potentially threatening to their patrons (i.e., a radicalism of subversion). Indeed, some of the mujahideen groups that the United States supported in the 1980s —groups that expectedly adopted a rhetoric championing an upending of the world order— challenged their benefactors during the first Persian Gulf War (Desert Storm) by expressing support for Saddam Hussein.

»We find further suggestive evidence of this paradox when we analyze how groups' adoption of rhetoric affects future external support: receiving external support leads to adoption of the subversion rhetoric, but an increase in subversion rhetoric is not significantly associated (p > .05) with receiving external support during the following year (Appendix G).

»Examining how networks of support can shape radical discourse in unexpected ways also has the potential to help explain the puzzling proliferation of transnational violent jihadism in recent decades (Walter 2017b). Namely, as petrostates in the Arab world grew wealthier, their citizens and governments increased support for groups espousing doctrines of personal and familial morality (i.e., rhetoric of reversion) they found agreeable. But, as our findings suggest, this support may have inadvertently helped transform some of these groups into transnational Islamic militants.

»Finally, future research could build on our conceptualization of radical rhetoric to develop a new theory of radicalism, as well as a broader framework for understanding the similarities and differences between various discourses of contention. To reprise, the rhetorics of subversion and reversion contrast by how they fall along dimensions of connectivity and reach (Mische 2009). That is, they are characterized by how they urge radicals to achieve their goals (connectivity), as well as by the timescale offered for achieving the desired societal transformation (reach).

»The dimensions draw our attention toward a theoretical understanding of radical discourse. Rhetoric that answers questions of connectivity and reach constructs a projection of the future (Mische 2009; 2014). In the case of radical discourse, the projected future excludes specific elements of present-day society: subversion rhetoric erases disdained powerful individuals, organizations, or institutions, and reversion rhetoric erases individuals and groups that do not undertake the advocated inward transformation.

»So, while many discourses offer visions of the future, such as the utopian thinkers of industrializing Europe (Calhoun 2012), we posit that radical discourse is typified by its clear articulation of a boundary of exclusion from the future. Radical discourse makes explicit that some segment of society —or its ideas or behavior— is unwelcome in an imagined future.

»Moving beyond radical discourse, considering its rhetorical dimensions also helps us distinguish it from similar discourses, such as revolutionism. Whereas revolutionism primarily focuses on mass contention and transformation of sociopolitical institutions (Beck 2015), radicalism can interweave an intimate personalized and localized struggle into fundamental social change. Furthermore, the notion of rhetorical boundaries suggests a boundary perspective for interpreting discourses of contention as a whole. After all, a large body of research on these discourses note their exclusionary nature (Rodgers 1987; McAdam, Tarrow, and Tilly 2001; Tarrow 2013). For example, nationalist discourse describes the political boundaries people believe they deserve by identifying who is permitted to participate within the polity (Hechter 2000; Bonikowski and DiMaggio 2016).

»Populism defines the bounds of the “common people" by excluding a corrupt elite, detestable lower classes, and other outsiders (Mudde 2004; Jansen 2011; Bonikowski and Gidron 2016; Müller 2016; Brubaker 2017). Fascist speech excludes the unvirtuous from the imagined nation (Stanley 2018), which, intriguingly, often uses a rhetoric of the past to depict the nation as having been always virtuous.

»Developing a theory of contentious discourse based on the metaphor of boundaries could help illuminate how these discourses are distinct, as well as what they share in common. In addition, it can help us analyze how discourses merge. For example, it might become apparent that “radical nationalist" discourse entails the invocation of both a political boundary and a boundary of futurity. Radical nationalist discourse would thus be understood as a discourse excluding people from the contemporary politics of a nation, as well as from the nation's future.


»Limitations

»Our study is not without limitations. We address one of these, potential biases due to selective inclusion of historical data, by building the most expansive corpus possible and assessing its coverage. Moreover, this limitation —common when using historical data— is a trade-off with the opportunity to mitigate common response errors. Historical data like ours are not biased by social desirability or faulty memory; we can accurately capture the rhetoric that radical groups chose to espouse.

»A second limitation is also related to the data type: achieving causal identification when using observational data. With this in mind, we examine the direction of the association between support and rhetoric. Using an exogenous variable, global oil price, in a moderation analysis, we offer evidence that external support affects which variety of radical discourse is adopted, and not the other way around. These findings, however, do not rule out unobserved confounders that could be responsible for our main result. But, such unobserved variables would have to be correlated with external support and the rhetoric ratio, and have a similar relationship with external support as a function of oil price. Because this condition is relatively difficult to satisfy, we see a moderation analysis as a satisfactory way to understand the connection between support and rhetorics without the strong assumptions necessary in alternative approaches.

»Finally, a third limitation, the scope of our insights into rhetoric, needs to be addressed with further research. We do not examine the narrower scope of how case-specific cultural symbols and references are used in the rhetoric. This would require an immersion into Deobandi and Salafist doctrine, as well as the writings of thinkers and ideologues like Khomeini, Mawdudi, Qutb, and Faraj. Instead, we purposefully maintain a relatively idealized perspective to be able to identify and conceptualize general forms of radical rhetoric.

»We also do not examine the broader scope of organizational rhetoric. We aimed to analyze and interpret variation within radical discourse, not how radical groups use language in different ways than, say, civil society groups working within established norms and institutions. A comparison of rhetoric across different kinds of social organizations would require expanding our corpus to include texts from non-radical organizations.


»CONCLUSION

»What kinds of rhetoric pattern radical discourse, and why do radicals adopt one kind over another? To answer these questions, we conducted a computational abductive analysis of an original corpus of more than 23,000 pages published by Afghan radical groups between 1979 and 2001.

»We find two kinds of rhetoric within radical discourse. One, a rhetoric of subversion, targets enemies very distinct from radicals and situates these enemies in an ongoing historically-scaled and inter-communal struggle. The second, a rhetoric of reversion, is intimate. It turns inward, uprooting prevailing ideas and ways of life through the judging and policing of personal and local morality and behavior. These findings draw attention to a commonly overlooked aspect of radicalism: its everyday, ahistorical, and personal and local gaze. In other words, radicalism is often conceived as an outward-facing attack against powerful, well-established external ideas and actors (e.g., Ferree 2003; Calhoun 2012; Beck 2015), but we identify rhetoric that urges radicals to profoundly change society by turning toward their immediate social and temporal context —including themselves— in an effort to exclude unwanted beliefs, behavior, people, and organizations.

»Our findings also illuminate how radical rhetoric falls along dimensions of connectivity and reach (Mische 2009; 2014). Through the former, rhetoric depicts a way for radicals to reach their goals —by offensive attacks or socially intimate transformation— and, through the latter, it defines a timescale —ranging from the epochal to a focus on the immediate past, present-day, and near future. Moreover, by articulating connectivity and reach, rhetorics of radicalism construct a projection of the future that excludes specific ideas, people, groups, and institutions present in a current society.

»Building on this insight, we suggest that radical discourse might be usefully theorized as a discourse that rhetorically crafts an exclusionary boundary of futurity. Next, we arrive at an answer for our second question. A radical rhetoric of subversion emerges when radicals receive support from extra-local sources and, as a result, have weaker connections with their surrounding local communities.

»In contrast, radicals are more likely to espouse a rhetoric of reversion when groups have less external patronage and, consequently, a stronger relationship to local communities. Our analysis shows how social relationships and social domains can impose constraints on the development and adoption of rhetoric, but also allow for unexpected tensions between radicals and their supporters. Alongside contributions to the computational analysis of discourse, our study offers a complement to the relational perspective on radicalization (della Porta 2013; Alimi et al. 2015; della Porta 2018).

»Namely, our findings point toward an avenue of research on how the dynamics of social relationships and discursive boundaries shape the language of radicalism. Extending this relational approach to related discourses —populism, nationalism, and revolutionism, for example— can help us better understand how discourses of contention construct different kinds of boundaries but, at the same time, share potential to engender new forms of exclusion».