julio 19, 2016

«Literatura catalana infantil: continguts, metodologia i avaluació»



Anna Esteve Guillén, Josep M. Baldaquí Escandell, Maria Àngels Francés Díez, Antoni Maestre Brotons, Vicent Vidal Lloret e Irene Mira Navarro
«Literatura catalana infantil: continguts, metodologia i avaluació»

Innovaciones metodológicas en docencia universitaria: resultados de investigación
coord. por José Daniel Álvarez Teruel, Salvador Grau Company y María Teresa Tortosa Ybáñez
Alicante, Universidad de Alicante: Vicerrectorado de Estudios, Formación y Calidad e Instituto de Ciencias de la Educación (ICE), 2016.


Extracto de páginas 1486, 1488-1489 y 1495-1497 de la publicación del libro en PDF




«La motivació principal d’aquesta Xarxa ha estat millorar la docència de l’assignatura Literatura catalana Infantil (17557) per contribuir a millorar la qualitat docent — un dels objectius estratègics de formació de la Universitat d’Alacant i del programa de Xarxes de l’ICE— i, en conseqüència, oferir una formació més completa, equilibrada, actualitzada (i, per tant, innovadora) i ajustada a les necessitats de l’alumnat de la Facultat d’Educació.


»[...]


»Hem plantejat activitats pràctiques concretes (vegeu l’apartat de resultats), de caràcter individual i col•lectiu, per a desenvolupar l’assignatura, en les quals l’ús de diferents TIC esdevé natural i habitual (des de la consulta de llocs webs fins a la creació de vídeos o booktrilers, entre altres). No cal insistir en la importància d’incorporar les noves tecnologies a la tasca docent universitària i, sobretot, a la rutina diària de l’alumnat (no solament en relació amb l’oci —que és la vessant que dominen [NOTA 2]— sinó també i sobretot a la formació crítica i intel•lectual: ja siga en forma de destresa o de competència que podran desenvolupar i aplicar en la seua professió i que els permetrà integrar-se amb més garanties en el món actual. Com afirma Coll (2005: 9 [Lectura i alfabetismo en la sociedad de la información. UOC Papers, 1, 4-10. Recuperat de http://www.uoc.edu/uocpapers/1/dt/esp/coll.pdf ]), en la nova societat de la informació, els ciutadans i les ciutadanes hauran d’estar alfabetitzats no solament en la cultura lletrada sinó també en les tecnologies digitals, en els llenguatges audiovisuals, el maneig de la informació, etc.



»Metodologia

»La metodologia que hem seguit en aquesta xarxa ha estat oberta i flexible a les necessitats dels seus membres. Els objectius plantejats s’han desenvolupat a través del treball individual, centrat en la recerca de bibliografia relacionada amb les TIC, noves metodologies i nous conceptes interessants per a l’ensenyament de la literatura infantil i juvenil, que ha revertit directament en l’elaboració d’alguns documents conjunts sobre bibliografia, pràctica metodològica de l’assignatura i anàlisi de narrativa audiovisual, com mostrarem amb detall en l’apartat de resultats. Així com també a partir de la sol•licitud d’un curs de formació específic (obert a tot el PDI del Departament de Filologia Catalana) sobre l’Aprenentatge Basat en Projectes amb el propòsit d’aplicar-lo durant el curs pròxim a les classes de l’assignatura Literatura Catalana Infantil (17557). En concret, en una de les pràctiques avaluada amb un percentatge del 25% de la nota final, com mirarem de detallar en l’apartat de propostes de millora.

»Tant el treball individual com l’elaboració conjunta dels documents esmentats s’han presentat, comentat i debatut en les diferents reunions presencials que els membres de la Xarxa han mantingut al llarg d’aquestes sis mesos de treball (gener-juny).


»[...]



»Conclusions

»Comptat i debatut, entenem que els objectius plantejats en aquesta xarxa s’han pogut acomplir com evidencien els diferents documents de treball que aportem en aquesta memòria i les propostes de millora.

»Considerem que la metodologia i el pla de treball d’una assignatura defineixen el plantejament docent i la concepció de l’ensenyament de la literatura que defensen els docents que la imparteixen alhora que condicionen essencialment l’avaluació i els continguts que s’hi presenten com a fonamentals.

»El treball realitzat en la nostra xarxa ha permés posar en comú i debatre la metodologia docent amb què impartim els diferents blocs de continguts de l’assignatura i consensuar-ne les que considerem més pertinents i beneficioses per a la formació de l’alumnat del grau de Mestre en Educació primària. Com hem pogut comprovar a partir dels documents presentats, proposem una metodologia activa i participativa que s’orienta principalment a la millora de la competència comunicativa, tant escrita com oral, i es fonamenta en aspectes tan decisius com la creativitat i la promoció del pensament crític. Moltes de les activitats que plantegem són exemples d’ensenyament concret i actiu i, en la majoria de casos (animacions lectores, activitat literària, lectura col•lectiva) cooperatiu, a partir d’un problema que es planteja l’alumnat ha de buscar solucions per mitjans diversos (apunts de classe, bibliografia sobretot creativitat). Alguns exemples són l’elaboració d’anàlisi crítica d’una obra literària i l’activitat de l’animació lectora.

»Aquestes característiques fomenten la motivació i la implicació de l’alumnat, més encara si pensem que són activitats que considerem útils, essencials i habituals en la pràctica docent futura del nostre alumnat.



»Dificultats trobades

»Les dificultats trobades en el procés de treball de la xarxa ha estat, com sol ser habitual, la disponibilitat d’hores del professorat implicat. Amb tot, s’ha intentat superar a partir dels recursos virtuals i col•laboratius que ofereix la xarxa (des del xat, fins al google drive o dropbox). Així mateix, l’escassa formació dels membres de la xarxa en la metodologia d’Aprenentatge Basat en Projectes s’ha pogut millorar a partir de la lectura d’estudis i webs especialitzades (vegeu la bibliografia final) i a través del curs de formació sol•licitat i acceptat per l’ICE, a qui agraïm totes les facilitats que ens han proporcionat per a dur-lo a terme.



»Propostes de millora

»El nostres propòsit és aplicar la metodologia de l’Aprenentatge Basat en Projectes en una de les pràctiques de l’assignatura, concretament en l’elaboració de les animacions lectores (20% de la nota final). Considerem que aquesta activitat pot adaptar-se molt fàcilment des dels plantejaments actuals, que passem a resumir tot seguir, a la nova metodologia que volem incorporar en l’assignatura.

»Actualment, aquesta activitat consisteix a elaborar un treball sobre un autor o autora de literatura infantil i la seua obra que es realitza en grup i es presenta a la resta de companys. Es tracta d’un treball sobre un autor consagrat de la literatura infantil o juvenil en llengua catalana o en qualsevol altra llengua del món. [NOTA 4] Per realitzar-lo, cal documentar-se sobre l’autor en diferents fonts bibliogràfiques i llegir la major quantitat possible de les seues obres. Com a resultat d’aquest procés de recerca l’alumnat ha de preparar una presentació oral de l’autor i la seua obra a la resta dels companys de classe. Aquesta presentació ha d’acomplir tres objectius bàsics:

»_ Informar d’una manera amena sobre l’autor i la seua obra

»_ Interessar l’audiència sobre aquest autor i motivar-la envers la lectura de les obres presentades aplicant tècniques d’animació a la lectura.

»_ Proposar recursos didàctics per tractar l’obra de l’autor en el context escolar


»Per aconseguir aquests objectius s’ha de seleccionar molt bé la informació que es presentarà als companys i les companyes de classe (dades biogràfiques i bibliogràfiques bàsiques) i s’ha de presentar utilitzant tècniques d’animació a la lectura. [NOTA 5]

»Considerem que l’aprenentatge basat en projectes permetrà desenvolupar aquesta activitat partint dels interessos de l’alumnat, que hauran de seleccionar què volen treballar, quin és el projecte que volem dur a terme durant els mesos que dura l’assignatura. Alguns opcions podrien ser: seleccionar una temàtica rellevant per a tractar-la a partir d’obres literàries de diferents autors de la literatura catalana i d’altres i, si convé, posant-les en relació amb altres manifestacions artístiques amb què establir un contrast, una continuïtat o una comparació (les emocions, els estereotips, la mort, la violència, l’amor, etc.); triar un autor o autora i la seua obra (opció més pròxima a l’actual) per arribar a presentar-los en profunditat, a través d’algun fil conductor significatiu en cada cas; bé centrar-se en una obra concreta i analitzar-la des de diferents perspectives, de manera transversal; en aquest plantejament s’atendrà especialment els valors literaris que es complementaran des d’altres vessants i disciplines (lingüística, històrica, geogràfica, plàstica, filosòfica-moral, física, plàstica, musical, etc.).



»Previsió de continuïtat

»L’equip de professorat que, amb una certa continuïtat, venim impartint aquesta assignatura s’ha mostrat motivat i interessat a continuar millorant la docència d’una assignatura com la nostra, que entenem fonamental en la formació de futurs mestres, en altres cursos. Al llarg d’aquests mesos s’hi han proposat diverses línies de treball que s’hauran de concretar arribat el moment. Són les següents:

»Transformació del format actual de power points a prezi. En aquest format s’ofereix un guió o esquema i algunes definicions sobre els continguts de l’assignatura que estan a disposició de l’alumnat (a través del Campus Virtual) al començament de cada bloc temàtic. Aquesta conversió formal implica, lògicament, una revisió exhaustiva del contingut de l’assignatura, del disseny dels diferents blocs temàtics i sobretot del tipus d’informació i recursos que volem proporcionar al nostre alumnat, ja que les característiques formals del sistema prezi prioritzen els continguts visuals (imatges evocadores de les idees que es volen transmetre o plantejar, vídeos, enllaços) per sobre de la presència de textque ja hem iniciat. Aquest treball, de fet, ja hem començat a treballar-lo, parcialment, en la xarxa actual.

»Continuïtat en l’estudi i domini de metodologies diverses que milloren l’ensenyament-aprenentatge de la literatura, amb el propòsit d’aplicar-les en el procés de realització de les pràctiques més importants de l’assignatura.



[NOTAS]

»[NOTA 2] Diferents estudiosos com Cassany (2011) o De la Torre (2009) ja ens han advertit sobre el fals mite dels «nadius digitals», ja que en bona mesura els nostres alumnes dominen i utilitzen la xarxa en relació amb la comunicació d’àmbit personal i l’oci (twitter, facebook, xats, messenger, whatsapp), però sucumbeixen a l’hora de cercar informació en la xarxa, seleccionar-la, distingir-ne la qualitat i generar coneixement a partir d’aquesta informació.

»[NOTA 4] Proporcionem un llistat obert d’autors sobre els quals es pot realitzar el treball i garantim que n’hi hagen exemplars suficients en la biblioteca de la UA.

»[NOTA 5] Normalment es tracta de combinacions de tècniques dramàtiques (representacions teatrals, dramatitzacions, titelles, ombres xineses...), audiovisuals (vídeo...), lúdiques (jocs...), narratives, recitació de poemes, etc., que tenen la finalitat d’interessar per unes obres i un autor concrets. És molt important l’originalitat i la capacitat de sorprendre, d’emocionar, etc.»





No hay comentarios:

Publicar un comentario